Aarhus University Seal

Good news - The Biotech company NeuronIcon closes down

The Biotech company NeuronIcon bought by Lundbeck in 2009, and previously lead by DANDRITE core group leader Anders Nykjær, closes down since the goals of the company has been fulfilled (the article is only available in Danish).

Et aarhusiansk biotekselskab, der indgik et samarbejde med Lundbeck i 2009, lukker og slukker - til stor tilfredshed og glæde for personerne bag.

Biotekselskabet NeuronIcon lukker ned. Ikke fordi noget er gået galt, men fordi noget er lykkedes.

"Vi lukker det ned, og vi gør det med tilfredshed og glæde, fordi vi har nået vores hensigt fra starten. Vi har udviklet noget af det, vi gik efter, og vi har gjort det i en videnskabelig sammenhæng med universitetsmiljøet. Vi har drevet det derhen, vi gerne ville," siger Anders Nykjær, medstifter af selskabet og professor fra Institut for Biomedicin ved Aarhus Universitet, til MedWatch.

NeuronIcon blev stiftet tilbage i 2007, blandt andet med finansiering fra Capnova, og førte blandt andet til forskning i proteiner og receptorer, som kunne have en vigtig funktion i forbindelse med nervesygdomme. I 2009 blev selskabet solgt til Lundbeck, men kørte selvstændigt videre.

"Vi fortsatte vores viden med universitetsmiljøerne, og så fandt vi ud af, at proteinerne og vores viden også kan bruges inden for andre sygdomsområder, og derfor startede jeg og en kollega InsuSense, som Lundbeckfond Emerge gik ind i. Vores business-område er nu metaboliske sygdomme," siger Anders Nykjær.

Viden var målet

Modsat det nye selskab InsuSense var det som sådan ikke planen med NeuronIcon at få et produkt på markedet. Det handlede om at blive klogere på det område, man befandt sig på. Nu føler personerne bag, at man er nået til vejs ende.

"Vi kunne godt have fortsat, men vi har brugt vores viden og ressourcer bedst muligt, så det var helt logisk at sige, at vi havde nået målet."

Nu er det altså Lundbeck, der har adgang til den viden, NeuronIcon arbejdede sig frem til. Hvad den skal bruges til, kan og vil Anders Nykjær ikke udtale sig om, mens han heller ikke kan sige, om han skal holde kontakten med Lundbeck.

Grundlæggerne af NeuronIcon er foruden Anders Nykjær Ascendis Pharmas direktør Jan Møller Mikkelsen, Capnova og en tysk forsker fra Berlin.

Af ANTON GRÆSDAL MAAJEN