Aarhus Universitets segl

Visuelle fortællinger om grundforskning skal styrke videnskabsformidlingen

Forskningscenteret DANDRITE på Aarhus Universitet er medansøger i et stort nationalt kommunikationsprojekt, der, sammen med journalister, animatorer og forskningsinstitutioner, skal nytænke formidlingen af sundheds- og naturvidenskabelig grundforskning gennem tegninger og animation. Projektet har netop modtaget en millionbevilling fra Novo Nordisk Fonden.

Eksempel på visuel forskningsformidling fra videnskabstegneserien Tales from the Chronobiology Lab af Sofie Louise Dam og Kristin Hussey.
Eksempel på visuel forskningsformidling fra videnskabstegneserien Tales from the Chronobiology Lab af Sofie Louise Dam og Kristin Hussey.
Mette Stentoft er lektor på DMJX og projektleder på projektet "Visuelle Videnskabsfortællinger" Foto: Jens Bangsbo
Mette Stentoft er lektor på DMJX og projektleder på projektet "Visuelle Videnskabsfortællinger" Foto: Jens Bangsbo
Rikke Lindhard er kommunikationsansvarlig hos DANDRITE og er medansøger og konsulent på projektet, der skal fremme formidling i grundforskning. Foto: Lisbeth Heilesen
Rikke Lindhard er kommunikationsansvarlig hos DANDRITE og er medansøger og konsulent på projektet, der skal fremme formidling i grundforskning. Foto: Lisbeth Heilesen

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole står i spidsen for et nyt udviklingsprojekt, der skal nytænke formidlingen af naturvidenskab og grundforskning. Projektet går i luften fra årsskiftet og er muliggjort af en bevilling på 2.144.062 kroner fra Novo Nordisk Fonden.

I projektet skal DMJX - sammen med DANDRITE ved Aarhus Universitet, the Animation Workshop, VIA University College i Viborg) og en lang række regionale medier og biblioteker samt yderligere tre universiteter - eksperimentere med at gøre journalistik om naturvidenskab tilgængelig for en bred målgruppe. Det sker gennem tegninger, tegneserier, grafikker og animationer.

"Grundforskningen er fuld af komplekse processer, der af de fleste bliver opfattet som svært tilgængelige eller kedelige. Men historierne er for vigtige til, at de kun skal formidles til og forstås af de udvalgte få. Især i en tid, der er præget af misinformation og fake news," siger Mette Stentoft.

Hun er lektor i journalistik på DMJX og leder projektet ’Visuelle grundforskningsfortællinger.

Skal øge engagement, viden og nysgerrighed

I projektet vil der blive arbejdet med fremstillinger af vigtig grundforskning på måder, som inviterer publikum ind i en fortælling med mennesker, følelser, nysgerrighed og stræben

Det sker i samarbejde med seks regionale medier - Nordjyske Medier, Jyske Vestkysten, Fyns Amts Avis, Aarhus Stiftstidende, Midtjyllands Avis og Frederiksborg Amts Avis - samt 11 folkebiblioteker i hele landet, som skal sikre en bred formidling gennem udstillinger.

Derudover deltager naturvidenskabelige og sundhedsvidenskabelige fakulteter fra yderligere tre universiteter, nemlig Aalborg Universitet, Roskilde Universitet og Syddansk Universitet

"Fra udenlandsk forskning ved vi, at folk opfatter visuelt indhold som mindre farligt end tekst eller lyd om samme emne. Vi ved også, at de visuelle greb kan øge brugernes engagement, viden og nysgerrighed, hvis de bliver brugt rigtigt. Så det bliver rigtig interessant at se, hvad vi kan opnå," siger Mette Stentoft.
 

Underrepræsenteret og kompliceret stofområde

Nyhedsredaktør Brian Holst fra Midtjyllands Avis ser frem til at fortælle sine læsere de vigtige historier om grundforskning på nye måder via projektet.

"Det her giver os en unik mulighed for at præsentere et kompliceret og desværre underrepræsenteret stofområde for vores læsere på både vores digitale platforme og i den fysiske avis. Det skal nok blive rigtigt godt," siger han.

Kommunikationsansvarlig hos DANDRITE, Rikke Lindhard, skal være med til at kvalificere forskningsformidlingen i projektet. Via sit arbejde med kommunikation af grundforskning inden for neuroscience oplever hun, hvor stor en udfordring det er at formidle historier om grundforskning til en bred målgruppe. 

"Grundforskning er tidskrævende og fjernt fra folks hverdag, hvilket gør formidlingen svær at tilpasse nyhedskriterierne. Derfor er det både vigtigt og stort, at Novo Nordisk Fonden støtter et projekt som dette, der giver en unik mulighed for at fremhæve grundforskningens betydning for en målgruppe, der sjældent opsøger eller eksponeres for videnskabsformidling."

Mod afslutningen af den toårige projektperiode, ultimo 2026, producerer holdet bag et white paper, så erfaringerne fra projektet kan komme endnu flere medier og uddannelsesinstitutioner til gavn.